Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

Samhandling: Fremtiden er i skyen…!

De siste årene har det blitt lansert en haug med nye samhandlingsprodukter, og mange har blitt kjent med blant annet Slack, Wunderlist og Trello. Microsoft har også utvidet sin portfølje kraftig, så Office365 peker seg nå ut som en av få «full-stack» samhandlingsplattformer.

Fremtidens samhandlingsløsninger må utvilsomt være fleksible og mobile. De må dekke både strukturert og ustrukturert informasjon, samtidig som de må dekke både etablerte og formelle samarbeid, samt uformell samhandling (ad-hoc). Er det ønskelig med en «one-stop-shop» der produktene henger godt sammen, er det få plattformer å velge i. Office 365 er definitivt en av toppkandidatene på den lista…

Grunn 1: Infrastruktur

Office 365 tilbyr mulighet for å ha flere av dagens basistjenester i skyen:

  • Active Directory (brukerregister)
  • Exchange (epost og kalendere)
  • Skype (telefon-/videkonferanser og lynmeldinger)

Fordelene med å samle dette i skyen er ikke bare forenklet administrasjon og forvaltning, men også mer integrert brukeropplevelse og rikere funksjonalitet.

Grunn 2: Sikkerhet og kontroll

Det viktigste er definitivt på plass: Både den fysiske sikringen av datasentrene og måten data håndteres og lagres på, holder høyeste standard. Krypteringen er av beste klasse, og man kan definere flernivå-autentisering.

I tillegg finnes det administrasjonsentre og –løsninger som gir meget god kontroll over informasjonen:

  • Sikkerhets- og samsvarssenter – hvilken informasjon skal være tilgjengelig hvor, og hva har du lov å gjøre med den
  • Enhetsstyring – hvilke krav er det til bruk av ulike enheter (pålogging, kryptering, låseskjerm etc)
  • Administrasjon av OneDrive (personlige lagringsområder)

AD-kontoene sikrer single-sign-on mellom systemene, som gjør det enklere for brukeren, samtidig som det sikrer tilgangstyringen. Sikkerhets- og samsvarssenteret sørger for at bedriften har kontroll på selve informasjonen.

Dersom en person velger å slutte i virksomheten, kan man enkelt stenge alle tilganger. Dette er vanskeligere om samhandlingen skjer i en rekke løsninger fra forskjellige leverandører (som man kanskje ikke engang vet om) og hvor noen kanskje også er basert på private mailadresser eller kontoer.

Grunn 3: Funksjonalitet

Mye av funksjonaliteten som er – og vil bli – lansert i Office365, vil trolig aldri bli tilgjengelig for on-premises-miljøer (egne servere). Det gjelder bl.a. disse verktøyene:

  • PowerBI (Business Intelligence-verktøy)
  • Delve (søkeverktøy som viser innhold som er interessant/relevant for brukeren)
  • Flow (arbeidsflyt og varsling på tvers av systemer).

Det samme gjelder nok også siste tilskudd i «pakken»: Slack-konkurrenten Microsoft Teams. Dette verktøyet gir mulighet for en ny type samtalebasert samhandling (merk at denne fortsatt er i beta pr primo februar 2017).

Skjermbilde Teams

Den nye Teams-appen er en konkurrent til Slack

Office 365 har i dag en lang rekke applikasjoner som støtter forskjellig type samhandling for forskjellig grupper av brukere.

Direkte dialoger kan foregå i Exchange/Outlook, Skype/Lync, Yammer, Teams eller i SharePoint, så samtalemuligheter er det nok av! Planlegging og oppfølging er det lett å håndtere i Planner og oppgavelister i SharePoint. Presentasjoner kan du lage i Sway eller PowerPoint og filer kan du lagre og håndtere i SharePoint og OneDrive. Delve gir muligheten til å se hva det er fokus på i organisasjonen og få informasjon om hvem som jobber der og hva de jobber med. Video kan deles gjennom Office365 Video Portal (som blir byttet ut med Stream om ikke så lenge).

Skjermbilde Delve

Den personlige siden Delve er profilsiden, men gir viser også sist redigerte dokumentere og «foreslår» innhold du bør se på

Det nyeste tilskuddet i funksjonaliteten er Microsoft StaffHub, som gjør det enkelt for virksomheter å sette opp og holde oversikt over vaktlister.

Alt fungerer godt sammen med de kjente kontorstøtteverktøyene vi kjenner fra før, som Word, Excel og OneNote.

Grunn 4: Mobilapper

Snart finnes det mobil-apper for alle de ulike delene av Office 365: SharePoint, Delve, OneDrive, Outlook, Skype, Yammer, Teams m.fl. De blir lansert for iOS først – deretter for Android, og til slutt for portable Windows-enheter, slik at plattformene med flest kunder alltid får oppdateringer først!

Grunn 5: Brukeradopsjon

I løpet av det siste året har Microsoft implementert samme designprinsipper i nesten alle sine løsninger. De forbrukerrelaterte tjenestene (som f.eks. Outlook.com og Skype) har samme utseende som de profesjonelle, så det er lett å gå fra en løsning til en annen. Brukervennligheten er forbedret kraftig, det samme er den universelle tilgjengeligheten (for funksjonshemmede).

I tillegg har utbredelsen av Office365 økt kraftig. Store organisasjoner har tatt de i bruk (f.eks. Osloskolen), så stadig flere er kjent med hvordan man bruker løsningene.

Konklusjon:

«Skyen» har blitt moden, og løsningene ivaretar både sikkerhet og funksjonalitet, samtidig som kravene til mobilitet blir dekket. Trolig er det beste valget for en komplett pakke for samhandling, produktivitetsforbedring og kontrostøtte for øyeblikket Office 365.

Denne artikkelen er den første i en serie om samhandling.

Den andre artikkelen finner du her

Den tredje artikkelen finner du her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Samhandling: Mer enn SharePoint

For tilhengere og brukere av Microsofts verktøy, har samhandling de siste årene nærmest vært synonymt med SharePoint. Sannheten er at..

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvor viktig er emosjoner?

Emosjoner *) påvirker våre valg i større grad enn vi tror, men har blitt stemoderlig behandlet innen UX over mange..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.