Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

Hvordan stille beredt i jobbsøkingen? Hils på #Håkon2000 – en håndtrykksimulator

Mange ansettelser skjer basert på underbevisste prosesser, intuisjon og magefølelse. For at studentene i Bergen skal stille sterkere i jobbsøkingen, har vi startet utviklingen av en håndtrykkssimulator, Håkon2000, som de kan øve på.

Ideen om Håkon 2000 kom til oss etter en diskusjon om rekruttering. Vi snakket mye om bias og fordommer som påvirker rekrutteringsprosessen, og hvordan de kan unngås.
Det viktige førsteinntrykket

F.v: Anette og Erle lager munn på Håkon2000 slik at han kan gi studentene tilbakemelding. Foto: Kristine Kjellsen.

Mange ansettelser skjer basert på helt eller delvis underbevisste prosesser, intuisjon og magefølelse. Det er fullstendig irrelevant, og ofte direkte feil informasjon når man vurderer om en kandidat passer til en jobb eller ikke. Og man bestemmer seg fort. Ofte har intervjuer bestemt seg for om kandidaten matcher stillingen innenfor 4, FIRE, minutter. Etter det retter man oppmerksomheten mot informasjon som bekrefter det inntrykket man har gjort seg. Hvem viser det de kan innenfor det tidsrommet? Du rekker jo så vidt å komme inn i rommet og håndhilse på intervjuerne på den tiden.

Blant tingene som påvirker hvordan du oppleves på de fire minuttene er blant annet:

  • Ganglag
  • Bekledning
  • Smil
  • Utseende
  • Kroppsholdning
  • Kjønn
  • Hygiene
  • Håndtrykk
Et godt håndtrykk
Selv om dette er et alvorlig tema, syntes vi særlig det med håndtrykk var litt morsomt. Mens et godt håndtrykk ofte forbindes med omgjengelighet, vennlighet og dominans, kobles dårlige håndtrykk med introversjon, beskjedenhet og nevrotisisme. Hva er det i et håndtrykk som gjør at du får lyst til å ansette noen? Når vi ser til forskning på området er det flere faktorer som påvirker hva som er med å bestemme om vi synes et håndtrykk er bra eller ikke:
  • Øyekontakt
  • Fasthet
  • Vertikal bevegelse

I tillegg er grad av «klamhet» i hånden noe som ofte forbindes med stress og nervøsitet, og som mange «eksperter» trekker frem som et viktig tips for å lykkes med jobbintervjuet. Når vi vet at intervjuere styrer intervjuet i en retning som bekrefter førsteinntrykket deres, er det en rimelig antagelse at svett håndtrykk gir et dårlig førsteinntrykk.

Istandsette studentene til fremtidige intervjuer

F.v: Øystein, Siv og Børge programmerer tilbakemeldingsgrensesnittet. Foto: Kristine Kjellsen.

Så, tanken vår bak #Håkon2000, er at studentene på Karrieredagen i Bergen skal kunne få en vurdering av kvaliteten på håndtrykket sitt, og dermed gå styrket ut i en jobbsøkerprosess i den virkelige, feilbarlige, verden.

Ved hjelp av sensorer, elektronikk og programmering, holder vi på å utvikle en håndtrykkssimulator som skal gi studentene en god tilbakemelding på parameterne som utgjør et godt håndtrykk.

Og om noen lurer på hvorfor vi valgte navnet Håkon har det en enkel forklaring. Mannekengen vi bruker til å montere alt utstyret i, ankom kontoret samtidig som en av våre konsulenter, Håkon (overraskelse), dro ut på kundeoppdrag offsite.

For flere bilder fra arbeidet se #Håkon2000 på instagram. For mer informasjon om teknologien brukt i Håkon200, se eget blogginlegg (kommer).

Referanser
  • Villani, D., Repetto, C., Cipresso, P. & Riva, G. (2012). May I experience more presence in doing the same thing in virtual reality than in reality? An answer from a simulated job interview. Interacting with computers.
  • Skorstad, A. (2015). Rett person på rett plass. Gyldendal akademisk.
  • Stewart, G.L., Dustin, S.L., Barrick, M.R., & Darnold, T.C. (2008). Exploring the handshake in employment interviews. Journal of applied psychology, 93 (5), 1139-1146.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Samhandling: Mer enn SharePoint

For tilhengere og brukere av Microsofts verktøy, har samhandling de siste årene nærmest vært synonymt med SharePoint. Sannheten er at..

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvor viktig er emosjoner?

Emosjoner *) påvirker våre valg i større grad enn vi tror, men har blitt stemoderlig behandlet innen UX over mange..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.