Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk:

Flere spesialiserte applikasjoner

For noen år tilbake hadde vi storhetstiden for de «konsoliderte» intranett-portalene – alt på ett sted, felles informasjonsmodell, søk og så videre. Når det dukket opp enkeltstående applikasjoner (Trello, Yammer osv) som gjorde en ting mye bedre enn de generelle verktøyene som SharePoint ble det vanskelig å stå imot. Konsekvensen er intranett som er spredt rundt på ulike flater, noen av dem utenfor sentral kontroll. Kanskje vil pendelen svinge tilbake slik den ofte gjør innen IT.

Kulturbygging nedenifra

Kulturbygging fungerer best i mindre grupper, det blir tydelig når man ser på bruk av sosiale plattformer som Facebook at Work. Det blir stadig mindre «propaganda» fra internkommunikasjon på intranettene til fordel for en mer tilretteleggende rolle. Det er bra for engasjementet, men også en utfordring for virksomheter som trenger en viss styring over informasjonsflyten.

Intranett mer forretningskritisk

Intranett i «gamle dager» bar preg av at man ikke helt visste hva man skulle bruke de til – med dertilhørende uklare prioriteringer, underbudsjettert drift og lave besøkstall. Nå har pipen fått en annen lyd: tøff prioritering, dedikerte ressurser og større krav til ytelse og tilgjengelighet er positive utviklingstrekk som ofte blir nevnt.

Det er mange som jobber med intranett der ute – er det andre ting som rører deg der ute så kommenter gjerne under!

Følg meg på Twitter: @JorgenDalen

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvor viktig er emosjoner?

Emosjoner *) påvirker våre valg i større grad enn vi tror, men har blitt stemoderlig behandlet innen UX over mange..

Design på plass i styrerommet

McKinsey kjøper Lunar. “Creating a groundbreaking proposition for the integration of business strategy and design”. Dette fikk kaffen til å..

Kundereisen: Tre fallgruver

Kundereisen er blant de hvasseste knivene i verktøykassa til tjenestedesignere, og blir stort sett tatt imot med åpne armer der..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.