Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen.

Hvem er OFFF for?

OFFF, for de som ikke kjenner konferansen, faller i ‘inspirasjons’­enden av skalaen. Her nevnes ikke et ord om CMS, SEO eller MVP. Her drar man for å bli «wow-et» og det ble vi av og til.

OFFF har tyngdepunktet innen digital markedsføring, motion graphics og illustrasjon, med mange presentasjoner i randsonen som visualisering av musikk, fiktive merkevarer og interaktiv kunst. Vi vil si at målgruppen er alle som jobber med design og kommunikasjon i digitale medier.

subversivt

Subversivt, ekspressivt, kreativt. Et typisk OFF-prosjekt. Andoni Beristain er en spansk motefotograf.

 

Det var mye bruk av fysiske gjenstander i illustrasjonene, i kombinasjon med avansert datamanipulering. Fra Six Five Studio

Passion projects

Det var påfallende hvor mange av prosjektene som var gjort på fritiden. Noen selskaper ser nytten i at ansatte får realisere hva de brenner for, og lar de bruke ledig tid og ressurser til friere sideprosjekter. Her er ett sitat jeg tror mange bet seg merke i:

«What a group does with its billable time determines its income for the year. What it does with its non billable time determines its future». 

David Maister, Managing The Professional Service Firm

Typisk passion project. Bruce Wayne burde kanskje brukt mer tid på Wayne Enterprises

Typisk passion project. Bruce Wayne burde kanskje brukt mer tid på Wayne Enterprises

Se på meg

Ok, markedsføing handler mye om å få oppmerksomhet. Her var det ekstremt høy lyd, sterke farger, raske animasjoner og subversive virkemidler så det holdt. Men markedsføring handler også om å skille seg ut. Faktisk var det de mer lavmælte og reflekterte presentasjonene jeg husker best, som den av Non-format og Anti, som viste at det fortsatt er mulig å være kreativ innen typografi, og fordelene med å jobbe med typografi innen språk man ikke forstår, som gjøre det enklere å arbeide rent visuelt.

Non-format: omslag på Computer Art

Non-format: omslag på Computer Art

Gimmicks

Størst fuzz var det animatørene i Aardman som skapte. De rundet av konferansen med en fantastisk video og påfølgende utdeling av hovedpersonen i videoen: en blå plastilinafigur som fungerte som «maskot» for konferansen. Blaserte AD-er ble som barn igjen og kastet seg over figurene. Kanskje var det savnet etter noe fysisk og «tangible» som ble utløst der og da.

Aardmans festivalmaskot

Aardmans festivalmaskot

Kvalitet på presentasjonene

De fleste av presentørene er tydligvis vant til tøffe salgspitcher. Her var forføring av publikum et mål, mange innfridde også. Enkelte gjennom profesjonell slickness, andre ved å være mer personlige og passionate. Fikk enkelte ganger følelsen av at presentasjonene var holdt 100 ganger før, noen prosjekter var også flere år gamle.
Den mest underholdende seansen stod Mr. Bingo for (mannen som tar betalt for å sende deg hatefulle postkort). Prosjektet er noen år gammelt men vel verdt et gjensyn, spesielt historien om Kickstarter-videoen der han rapper forretningsideen var morsom.

Betal og få tilsendt hatbrev

Betal og få tilsendt hatbrev

Som førstereisgutter har vi ikke mulighet til å si om konferansen er bedre eller dårligere enn foregående år, men vi vender helt klart tilbake med masse energi og inspirasjon!

I del 2 får du en brukers opplevelse av en workshop, usensurert. Lite nytt og litt moro.

Følg meg på Twitter: @JorgenDalen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Det vanskelige samtykket

Alle snakker om det, mange gjør noe med det og noen vil alltid prøve snarveier. Men ærlighet vil, som alltid, vare..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva ser du?

Kvalitative undersøkelser gir et annet perspektiv enn kvantitative. Ofte avsløres unike bruksmåter og uregelmessigheter. Ser du litt nøyere etter, kan..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF da: Barcelona 2016 del 2

Konferansetid er tid for inspirasjon og faglig påfyll, men kanskje vel så mye handler det om forbrødring med gode kolleger…

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvordan snakke med sinte kunder

Greier du som kundebehandler å snu humøret til en irritert kunde er resultatet lojalitet som varer livet ut. Sier du de..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.