Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel hører jeg ofte ansatte si at de mister energien etter en stund, og forklaringene jeg får er ofte de samme.

De verste energityvene

Levende diskusjoner og meningsbrytning om kundeopplevelse er bra, men det høye engasjementet kan noen ganger bli kontraproduktivt for organisasjonen din. Her er noen symptomer du bør være oppmerksom på:

De samme diskusjonene om igjen og om igjen

Bruker dere halvparten av alle møtene på å diskutere hvordan kundeopplevelsen bør være? Det kan jo være morsomt det, men det suger energien ut av de ansatte over tid (dyrt er det også). Et godt målbilde for kundeopplevelse legger de mest grunnleggende diskusjonene til side for en stund sånn at man kan komme seg videre.

Ingen opplevelse av fremgang

En viktig motivator når man trener er at man blir i bedre form. Hvis man ikke måler kundeopplevelse jevnlig er det lett å få en subjektiv følelse av å stå stille, at all innsatsen ikke er verdt strevet.

Manglende gjennomføringsevne

Mange prosjekter knyttet til kundeopplevelse settes igang fordi man ikke nådde målene forrige gang man prøvde. Det er aldri motiverende å se prosjektet ditt bli lagt i en skuff, og det er lett å komme i «dette har vi prøvd før»-modus. Dette er ikke unikt for kundeopplevelse, men kombinasjonen høye ambisjoner og at mange er «gode i startfasen» gjør oss ekstra utsatt.

Manglende lederskap

Ansvaret for kundeopplevelse er ofte spredt på flere avdelinger (IT, marked, kommunikasjon og så videre) som kan gjøre det til en slitsom affære å få tatt de beslutningene man trenger. Er man av den litt utålmodige typen er det lett å bli frustrert av alle proppene i systemet.

Gjør noe med energityvene!

Det å gjøre noe med disse energityvene er viktig både for å holde på flinke ansatte, unngå å kaste bort penger og ikke minst levere kvalitet over tid. Kanskje trenger dere å ansette flere maratonløpere også?

Følg meg på Twitter: @JorgenDalen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Hvor viktig er emosjoner?

Emosjoner *) påvirker våre valg i større grad enn vi tror, men har blitt stemoderlig behandlet innen UX over mange..

Design på plass i styrerommet

McKinsey kjøper Lunar. “Creating a groundbreaking proposition for the integration of business strategy and design”. Dette fikk kaffen til å..

Kundereisen: Tre fallgruver

Kundereisen er blant de hvasseste knivene i verktøykassa til tjenestedesignere, og blir stort sett tatt imot med åpne armer der..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.