Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

En runde i krystallkula med EU-forordningen: Ni spådommer om markedet – og samfunnet

Vil børskursene bli berørt? Hva med forholdet mellom USA og EU? Oppstår det nye muligheter for kriminelle?

Del 1: Bakgrunnen for endringene
Del 2: Hva din bedrift bør tenke på

EUs personvernforordning er en AMBISIØS reform. Våre europeiske venner har tatt mål av seg til å rette opp i mange skjevheter, og har mange hensyn som må tas. Å fortelle om forordningen er en selsom opplevelse: De fleste spisser ørene, og jeg ser de tenker på alt som må gjøres. Jeg har opplevd to ganger at folk har satt prosjekter på hold etter en av mine ytringer. Gulp!

– Og det er ikke til å komme bort fra at dette vil ha konsekvenser utover den enkelte bedrift eller etat. Her er et knippe spådommer som jeg har snekret med min hjemmelagde krystallkule. Det vil bli spennende å se hvor mange som slår til!

  1. Børskursene kan bli påvirket
  2. Nye muligheter for kriminelle
  3. Avklaringer rundt bruk av skytjenester
  4. Du må kanskje betale for innhold – og det er greit
  5. Endringer i næringskjeder
  6. Sterkere personvern i EU enn i USA
  7. Forløsende for tingenes interenett?
  8. Nye vilkår for Big Data
  9. Økende etterspørsel etter visse yrkesgrupper
Det mangler ikke på ambisjoner eller hensyn som må tas

Det mangler ikke på ambisjoner eller hensyn som må tas

Spådom en: Børskursene kan bli påvirket

Om jeg var børsanalytiker i dag ville jeg ha kartlagt to ting om selskapene: Hvor godt er de forberedt på å håndtere endringene av krav til håndtering av kundeinformasjon? Og hvordan står det til med sikkerheten generelt? Jeg har snakket med noen selskaper som har mye kundeinformasjon, og opplever at et par av dem har hatt folk på heltid i lang tid for å håndtere EU-reformen. Men hva med konkurrenter som  ikke har gjort noe? Jeg var med på IT-revisjon hos en kunde her forleden, der det ble påpekt at IT sikkerhet nå er et av hovedtemaene. Gitt at to bedrifter har et sammenlignbart investeringsbudsjett og den ene har ting på stell – du trenger ikke en krystallkule for å forutse hvem som vil ha råd til å jobbe med markedsføring og produktutvikling, og hvem av dem som må bruke pengene på å løpe rundt og slukke branner.

Spådom to: Nye muligheter for kriminelle

Ja – du leste riktig. Dette virker jo litt rart: Skal ikke sikkerheten bli bedre, da? Jo – og det berømte riset bak speilet er store bøter for de som f.eks. blir hacket, og som får kundelisten sin publisert på nettet.

Kriminelle er ofte de raskeste til å tilpasse seg

Kriminelle er ofte de raskeste til å tilpasse seg

Bøtene blir mindre eller frafaller om firmaet har sertifisert seg eller dokumentert at de har gjort mottiltak. En kan jo aldri oppnå 100% sikkerhet. Men OM et firma har sluntret unna, OG noen kriminelle rapper kundelista deres uten at de merker det… da har de et upressingsmiddel!

Spådom tre: Avklaringer rundt bruk av skytjenester

Utfordringene rundt bruk av skytjenester i Norge har vært der lenge, og har blitt aktualisert ifb. med EU-forordningen som stiller strenge krav. I dag hersker det mye usikkerhet rundt muligheten for å bruke skya som hjelpemiddel for innovasjon. Det er ikke til å stikke under en stol at de store leverandørene tilbyr veldig innovative løsninger (f.eks. Machine learning as a service) som kun lar seg bruke i skya. Det er ganske bittert at mange norske firmaer og etater må la disse togene gå. Vi mister konkurransekraft, og i ytterste konsekvens hindrer det effektiv bruk av IT i offentlig sektor. Jeg hører at KMD snart kommer med en offisiell strategi for bruk av skytjenester i offentlig sektor. Kanskje det norske næringslivet og offentlige tjenester nå kan bruke de fine tingene uten å tvile eller ha dårlig samvittighet?

Spådom fire: Du må kanskje betale for innhold – og det er greit

Det gjeldende EU-regelverket er fra 1995 – da Nokia 3110 var «the shit» og noen trodde at innholdsleverandører kunne leve av betalt innhold og annonser. Det har vi opplevd ikke gikk, og for å overleve startet innholdseleverandørene med å selge info om deg – det har blitt en overvåkningsøkonomi.

Både teknologirådet og datatilsynet ønsker forordningen velkommen

Både teknologirådet og datatilsynet ønsker forordningen velkommen

En spørreundersøkelse fra datatilsynet viser at folk finner dette ubehagelig. Vel – en av de største ambisjonene til forordningen er å snu på dette: Du skal bli herre over hva som deles om deg, og kan kreve informasjon slettet. Så vi får idéelt sett en sporingsfri nett-tilværelse. Og vi har et paradoks: Folk vil ikke bli overvåket, men vil heller ikke betale for seg. De har blitt oppdratt til at ting skal være gratis. Kanskje vi nå får en løsning basert på mikrobetalinger: Dersom du bor på østlandet og ønsker å lese en artikkel i Sunnmørsposten, kan du slippe å bli abonnement, men betaler en femmer for artikkelen. Er ikke det greit, da?

Spådom fem: Endringer i næringskjeder

Som nevnt i spådom fire: I dag styres en del av pengestrømmene rundt direkte markesføring og markedsautomasjon via aktører som samler inn og selger info om deg. De må enten tilpasse seg kraftig eller pakke sammen. Samtidig kan det oppstå behov for nye tjenester, eller nye aktører trer frem. Jeg kjenner allerede til et norsk gründerfirma som er i startgropa for å hjelpe selskaper med tilpasning. Her blir det mye liv fremover. Og hva med firmaer som håndterer informasjon om både europeiske og amerikanske kunder? Det bringer oss til neste spådom…

Spådom seks: Sterkere personvern i EU enn i USA

Forordningen stiller like tøffe krav til alle selskaper som har kunder i EU – uansett hvor i verden de kommer fra. Dette betyr at det IKKE er greit for f.eks. Amazon å bruke oppførselen din i Big Data-analyser om du ikke vil. Mens amerikanske borgere fortsatt er fritt vilt i så måte. Det vil heller ikke være greit at Tinder selger info om deg til alle de vil (og det gjør de!). Mens single amerikanere fortsatt blir en grei handelsvare. Hva tenker den jevne amerikaner om dette? Får vi en amerikansk versjon av forordningen?

Spådom syv: En forløsende faktor for tingenes internett?

Ah – tingenes internett! Denne herlige sammensmeltningen av «wearables», intelligente hjem, selvkjørende busser i en optimalisert kollektivtrafikk, velferdsteknologi, etc.

Et smart hjem! (kilde: http://globaleducationandsocialmedia.wordpress.com)

Et smart hjem! (kilde: http://globaleducationandsocialmedia.wordpress.com)

Jeg har i en tidligere artikkel (Tingenes Internett – keiserens nye wearables) pekt på at vi har et par store utfordringer foran oss når det gjelder sikkerhet og personvern. Og så ser jeg at forordningen faktisk imøtekommer mange av disse: Det stilles tøffe krav til sikkerhet i alle duppedingsene, og håndteringen av informasjonen om deg. Jeg tror og håper at vi etter 2018 vil se at potensialet i tingenes internett endelig kan la seg gjennomføre.

Spådom åtte: Nye vilkår for Big Data

Et av mirakelrådene de siste årene, har vært at du kan kjøpe/samle inn og bruke utrolige mengder ustrukturert informasjon om kundene, og bruke dem for å kommunisere mer presis både i markedsføring, salg og i kundebehandling. Såkalt prediktiv analyse. Dette blir ikke så enkelt fremover. Selv dine egne data om kunden kan bare benyttes til såkalt avledet bruk om de aktivt godkjenner det. Og jeg er litt usikker på om det er greit å kjøpe inn eller sanke inn data om folk fra andre kilder. Eller om det blir lov å selge. Uansett: Her blir det nødvendig å tenke nytt!

Spådom ni: Økende etterspørsel etter visse yrkesgrupper

Om du i dag skulle jobbe som IT-advokat, med personvern, eller med IT sikkerhet: Nå kan du bestille den hytta eller båten du lurte på om du hadde råd til. For du kommer til å oppleve en ganske frisk etterspørsel etter din kompetanse. Ikke fullt så gullkantet – men fett nok: For IT rådgivere, UX, og programmerere vil denne reformen bety nok å gjøre i et par år fremover.

Tittelfoto: http://eulawanalysis.blogspot.no/2015_06_01_archive.html

Simen Sommerfeldt, CTO for Bouvet Øst
Rådgiver med teknologibakgrunn. Grunnlegger av bevegelsen "Lær Kidsa Koding!". Har siden 2014 spesielt fokusert på EUs nye personvernforordning, tingenes internett og semantisk integrasjon. Twitter/Insta: @sisomm

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Det vanskelige samtykket

Alle snakker om det, mange gjør noe med det og noen vil alltid prøve snarveier. Men ærlighet vil, som alltid, vare..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva ser du?

Kvalitative undersøkelser gir et annet perspektiv enn kvantitative. Ofte avsløres unike bruksmåter og uregelmessigheter. Ser du litt nøyere etter, kan..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF da: Barcelona 2016 del 2

Konferansetid er tid for inspirasjon og faglig påfyll, men kanskje vel så mye handler det om forbrødring med gode kolleger…

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvordan snakke med sinte kunder

Greier du som kundebehandler å snu humøret til en irritert kunde er resultatet lojalitet som varer livet ut. Sier du de..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.