Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.

Da Bouvet-barna i Oslo var på Kodeklubb – og slik kan dere holde en selv

Søndag 22. november arrangerte vi kodeklubb for de ansattes barn. 75 håpefulle fikk oppleve skapergleden og kreativiteten ved å lage egne dataprogrammer. Les mer for å finne ut hvordan du kan gjøre det hos din arbeidsgiver.

Du trenger ikke proff design, men..

kkb_kvadrat…nå er vi så heldige at vi har dyktige designere! Vår egen Stine Modal utformet T-skjorter, diplomer og navneskilt slik at barna følte at de deltok på en ordentlig «konferanse». NB! Kidsa trenger ikke design for å oppleve glede ved koding…

Som på en ordentlig konferanse kjørte vi flere parallelle spor. Oppgavene hentet vi selvfølgelig fra Kodeklubbens rikholdige utvalg, og vi fikk hjelp av erfarne instruktører fra nettverket vårt i Lær Kidsa Koding,

Profft design må til om vi skal kalle det en konferanse!

Proff design hjelper om vi skal kalle det en konferanse!

En høytidsstund for store og små

Jeg synes alltid det er en stor belønning å ha slike kvelder. Alle koser seg sammen, og det blir en helt spesiell stemning. Her har jeg lagt ut en liten filmsnutt

Slik går du frem

Det er i grunnen ganske lite arbeid, og en glimrende anledning til å skape entusiasme for fremtidens kompetanse

  1. Få tak i lokaler som er store nok til å kjøre flere paralelle spor. Det er ikke nødvendig å samle alle først: De kan gå rett til «Oppgaverommet»
  2. Samle et prosjekt-team slik at du ikke sliter deg ut. Del på oppgavene. Noen lager diplomer, noen skaffer instruktører, andre sørger for mat og vasking
  3. Bestem dere for oppgaver som favner forskjellige aldersgrupper. Vi valgte Code Studio for de fra 6-8, Scratch for 8-12, Minecraft for 10 og opp, og Processing for 12 og opp.
  4. Lag påmeldingsskjema (jeg brukte google forms) der foreldrene kan melde på opp til tre barn med angivelse av spor

    Hold en presentasjon om hvorfor LKK er viktig!

    Hold en presentasjon om hvorfor LKK er viktig!

  5. Om dere kan: Få laget noen kule t-skjorter og slikt. Husk at det må bestilles et par uker i forveien, så det setter en grense for hvor tett opptil dere må stenge påmelding
  6. Ha også en del «slack» i antall deltagere på hvert spor. Folk bytter!
  7. Få tak i nok instruktører. Kanskje du som jeg kjenner noen i en kodeklubb som kan hjelpe? Vi fikk hjelp av programmerer-foreldre også, Du bør påregne en hovedinstruktør og ha så ca. 3 hjelpere per 10 barn
  8. For alle andre oppgaver enn de fra studio.code.org: Skriv ut ett eksemplar til hver deltager som de kan sitte og se på mens de jobber
  9. På selve dagen: Ha et bord ved inngangsdøra der dere tar i mot folk, deler ut skilt og t-skjorter, og leder dem til riktig rom. Husk å ha noen tomme skilt. Det kan komme folk som «Har glemt å melde seg på»
  10. Servér gjerne pølser, frukt og vann! Det er lurt å unngå brus og potetgull for å slippe søl i tastaturer og gjøre det enklere å holde rent etterpå. Det fungerer fint å bare ha mat og frukt stående, så kan folk forsyne seg underveis.
  11. Samle gjerne foreldrene midtveis for å informere om Lær Kidsa Koding og Kodeklubben. Si fra til oss hvis du vil få en presentasjon. Jeg rekrutterte mange til kodetimen og kodeklubber den kvelden!
  12. Ha klar ferdig utfylte diplomer som dere deler ut når barna går. Og noen tomme for å gi til etterslengere.
  13. Vi holdt på i to timer fra fire til seks. Barna blir trøtte om du holder på lenger.
  14. Om du skal ta bilder: Spør først foreldrene om det er greit at de brukes på blogg (fortell formålet!) eller ta bilder bakfra slik at barna ikke kan kjennes igjen.

Tusen takk til studentene og Geir Arne!

Vi fikk hjelp av studenter fra UiO og NTNU: Kine Gjerstad Eide, Kristian Bjørn Thoresen, Kristine Lund Mathisen, Anniken Østdahl og Sarah Serussi. Disse fikk også møte kollegene mine. Og så var det veldig fint å få bistand av «Mr. Computercraft himself»: Geir Arne Hjelle fra Kartverket.

Til slutt: Har du fått den lokale skolen til å melde seg på kodetimen?

LKK-Logo-Url-Positiv-Farge_3

Alle fotografier og filmer: Benita Haftorn Hildonen og Simen Sommerfeldt. Med tillatelse fra foreldrene.

Simen Sommerfeldt, CTO for Bouvet Øst
Rådgiver med teknologibakgrunn. Grunnlegger av bevegelsen "Lær Kidsa Koding!". Har siden 2014 spesielt fokusert på EUs nye personvernforordning, tingenes internett og semantisk integrasjon. Twitter/Insta: @sisomm

En kommentar om “Da Bouvet-barna i Oslo var på Kodeklubb – og slik kan dere holde en selv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Digitalisation is not a IT project

Something is happening in the executive management teams these days, they are looking to re-invent their business models using information..

Den selvkjørende bilen kommer fort

Jeg er på den 23. verdenskongressen for intelligente transportsystemer. Alle snakker om selvkjørende biler, busser og tog. På demonstrasjonsområdene står..

Tenkehatten Plato

Slå på kreativiteten, folkens!

Her forleden hadde vi besøk av hjerneforsker Balder Onarheim fra Danmarks tekniske universitet. Han hadde med seg en tenkehatt med..

Hva skjer på intranett-fronten?

Dette spørsmålet stilte jeg mine flinke kolleger på vårt intranett, og her er svarene jeg fikk: Flere spesialiserte applikasjoner For..

IT years are like dogs years

One of the characteristics of the IT industry is that time works differently for us. This is challenging and fun,..

OFFF Barcelona 2016 del 1

Europas mest inspirerende konferanse innen digitale medier, OFFF,  leverte varene. Over tre innlegg skal Jonas Laberg og jeg forsøke å gjenskape stemningen. Hvem..

Kundeopplevelse og energityver

Arbeid med kundeopplevelse ligner mer på maraton enn på en 100-meter – det trengs stamina for å oppnå resultater. Likevel..

Hvor viktig er emosjoner?

Emosjoner *) påvirker våre valg i større grad enn vi tror, men har blitt stemoderlig behandlet innen UX over mange..

Design på plass i styrerommet

McKinsey kjøper Lunar. “Creating a groundbreaking proposition for the integration of business strategy and design”. Dette fikk kaffen til å..

Kundereisen: Tre fallgruver

Kundereisen er blant de hvasseste knivene i verktøykassa til tjenestedesignere, og blir stort sett tatt imot med åpne armer der..

Digital virksomhet

IT er ikke lenger bare støttesystemer i virksomheten. Stadig flere virksomheter gjør det meste av sin kundedialog og sin produksjon gjennom IT-systemer. I Bouvet er vi mange rådgivere som hjelper kunder med å få virksomhet og systemer til å spille sammen. I denne bloggen deler vi tankene våre om dette.